top of page

 

Home   |   Beleidsverslag   |   Finance

Beleidsverslag 2019

Houten, maandag 23 maart 2020, bestuur en directie Railsport Nederland


Algemeen

Railsport richt zich op de bevordering van sportiviteit, duurzame vitaliteit en welzijn van spoorwegmedewerkers. Railsport realiseert deze missie door jaarlijks een eigentijds, afgewogen en verantwoord vitaliteitsprogramma aan te bieden. 

 

Het totale programma biedt deelnemers mooie ervaringen alsook energieke momenten, waarbij de eerdergenoemde activatie van de persoonlijke vitaliteit gestimuleerd wordt, maar ook de verbinding tussen medewerkers onderling en de relatie tussen medewerker en werknemer verstrekt worden.
 

​Bestuur en directie​

Railsport kent een collegiaal bestuur, met als primaire taak het op afstand monitoren van de organisatie welke verantwoordelijk is voor de realisatie van haar missie binnen de daarvoor gestelde financiële kaders.

 

In de basis beleggen bestuur en directie om de twee maanden een plenaire bijeenkomst ter bespreking van de dagelijkse gang van zaken alsook beleidsmatige onderwerpen. Wanneer nodig, worden extra bijeenkomsten ingepland.

 

 

Aandachtsgebieden

 

Subsidiereductie Railsport

In het kader van de organisatiebreed gestelde bezuinigingsdoelstelling van 15 procent binnen NS heeft onze subsidieverstrekker NS reeds in 2018 aangekondigd dat zij ook aan Railsport zal vragen om een soortgelijke bijdrage (lees subsidiereductie) medio 2020 te leveren.

Handelend vanuit deze wetenschap, is direct een start gemaakt met aanpassingen op het programma (minimalisme met behoud van kwaliteit) en daarmee gekozen voor het pad van geleidelijkheid (acceptatie) aangaande de reductie van het aantal events, het soort events alsook aantal deelnemers. Een mean and lean traject gericht op de gestelde reductie in het jaar 2020.

Naast het aspect van geleidelijkheid hebben deze periode ook ervaring opgedaan aangaande de mogelijkheden en onmogelijkheden bij verschillende vormen van bezuinigingen. Op basis van deze ervaring hebben wij aan NS een afgewogen voorstel kunnen doen, zijnde het verlagen van het Railsport subsidiebedrag naar 590k jaarlijks. Hiermee voldoen wij ruimschoots aan de gestelde bezuinigingsdoelstelling en hebben wij naar onzes inziens een passende invulling gegeven aan het verzoek. Indien NS dit onderschrijft zal dit in 2020 geformaliseerd worden.

Personele zaken

Marieke, general manager, is vanwege zwangerschap een periode afwezig geweest. Haar werkzaamheden zijn intern verdeeld en gerealiseerd. Kirsten, eventmanager, heeft na vijf jaren van fantastische samenwerking besloten haar horizon te verbreden en is elders gaan werken. Sandra, fitnessinstructeur, is begin dit jaar gestart bij het Fitcenter als vervangster van Jolien. Heleen, eventmanager, is ter vervanging van Kirsten in dienst gekomen bij Railsport. Joëlle, eventmanager en manager Fitcenter, heeft een vaste aanstelling gekregen.

Nieuwste Technogym apparatuur door haar intrede in het Fitcenter

Na twaalf jaren van noeste arbeid op de oude Technogym apparatuur in het Fitcenter, was de tijd aangebroken voor vernieuwing. Gekozen is voor de nieuwste Technogym apparatuur, de Biodrive line! Deze fitnessapparatuur is op dit moment toonaangevend binnen de markt van fitness en de sleutel tot een veilige, eenvoudige en effectieve training op maat. Deze apparatuur biedt de beste biomechanica, dankzij een geavanceerde en intelligente (motor)besturing van de apparatuur. 

Aanvankelijk leek deze Biodrive line niet voor het Fitcenter weggelegd, want de aanwezige software in de apparatuur sloot niet aan op onze wijze van inzet (stand alone training). Na intensief overleg, zag Technogym in ons een waardevolle partner in de ontwikkeling van deze feature en zijn wij samen een samenwerkings- en ontwikkeltraject gestart gericht op het stand alone kunnen inzetten van de apparaten, waardoor er ook op deze apparaten individueel getraind kan worden. Hiermee is het Fitcenter het allereerste inhouse bedrijfsfitnesscenter dat gebruik kan maken van deze nieuwste technologie binnen de wereld van fitness.

Toetsing aanbestedingsplicht subsidie Railsport

Op verzoek van Railsport heeft NS Procurement gevraagd of NS en ProRail mogelijk aanbesteding plichtig zijn aangaande de subsidiëring van de Railsport. Na gedegen toetsing door NS Procurement blijkt dit niet het geval te zijn en kunnen NS en ProRail zonder Europese aanbesteding met Railsport blijven samenwerken. 

Bovenstaande beoordeling is gebaseerd op het feit dat NS en ProRail beide zogenaamde speciale sectorbedrijven zijn en de relatie voldoet aan onderstaande kenmerken:

  • NS en ProRail gezamenlijk voor meer dan 80% van de dienstverlening van Railsport afnemen;

  • NS en ProRail gezamenlijk en beslissende invloed kunnen uitoefenen op de strategische doelstellingen en beslissingen van Railsport, o.a. vanuit bestuursposities;

  • Railsport geen belangen nastreeft die de belangen van NS en ProRail (kunnen) schaden;

  • Er geen sprake is van participatie middels privékapitaal (private partijen), die een beslissende invloed kan uitoefenen op de strategie, beleid dan wel op de uitvoering van activiteiten binnen Railsport, noch een controlerende of blokkerende macht met zich meebrengt

De Railsportdag 2019 was een enorm succes! 

Ook dit jaar is de spoorsector weer goed vertegenwoordig tijdens de Railsportdag 2019 in het virtuele Tokyo, de stad van de aankomende Olympische Spelen. Met een flamboyante opening door president-directeur Roger van Boxtel begon de Railsportdag met vol elan en zat iedereen na zijn speech vol energie en inspiratie om deel te nemen aan de 34 kennismakingclinics dan wel aan één van de acht wedstrijdsporten. 

Deze dag kenmerkt zich namelijk door de pluriformiteit aan evenementen, waardoor het een volledig inclusief event is, waar werkelijk iedereen aan kan deelnemen en daardoor de onderlinge verbinding van medewerkers in optima forma wordt gestimuleerd en gerealiseerd.

Maar... hoe leuk deze dag ook is, het prestatieve deel van de dag wordt niet uit het oog verloren. Daarom was Raymond van Hattem, directeur HR van ProRail, deze dag aanwezig om de Railsport bokaal energiek te overhandigen aan het winnende team. Dit jaar ging deze eer wederom naar het team Copacabaanvak 3.0 van NS.

Na een zinderend optreden T-Spoon was de start van de inmiddels bekende Railsport Dance party een feit en werden alle inspanning van de dag nogmaals overgedaan op de dansvloer van Fitland Mill. Een feest als beloning van een door iedereen intensief beleefde dag!

Kleedkamers Fitcenter worden genderneutraal

 

NS heeft besloten om de douches in het Fitcenter te verbouwen naar douchecabines met een gender neutrale functionaliteit. Inmiddels kan een ieder douchen en verkleden in een eigen afgeslote cabine en is er geen sprake meer van een dames en heren kleedkamer. 

Na realisatie van deze herinrichting is de capaciteit van de omkleed- en douchefaciliteit gereduceerd en levert dit met enige regelmaat stagnatie op in het omkleed- en douchetraject en uiteraard leidend tot enig gemopper van de leden. Echter, zijn er ook positieve reacties over de nieuwe inrichting. Na oplevering zijn de douches overigens niet exclusief meer voor de leden van het Fitcenter, maar toegankelijk voor alle medewerkers binnen NS.

ProRail annuleert deelname Fitcenter

ProRail heeft besloten om niet langer gebruik te maken van de honderd deelnemersplaatsen die ProRail afnam bij het Fitcenter voor hun medewerkers. Dit in het kader van de ontvlechting de faciliteiten binnen de overeenkomst Social Fee alsook het feit dat de faciliteit Fitcenter slechts toepasselijk was op de ProRailers werkzaam en/of woonachtig in Utrecht. Aanvankelijk lag de datum van stopzetting op 1 januari 2020, maar is deze alsnog verlengd naar 1 april 2020, na vele reacties van medewerkers die lid waren van het Fitcenter. Dit besluit staat geheel los van de subsidiaire relatie met Railsport events.

Herijking fiscale positie (BTW)

Vanuit ons streven naar transparantie, willen wij onze BTW-positie wederom laten toetsen bij de fiscus. De laatste toetsing dateert inmiddels vanuit 2008 en was de beoordeling; Railsport valt niet onder het ondernemerschap en is derhalve niet BTW-plichtig. Echter, is (fiscale) wetgeving een organisch iets en Railsport eveneens in de loop der jaren enige ontwikkelingen doorgemaakt. Derhalve is een toetsing geheel passend bij het compliance werken dat Railsport nastreeft. Het verzoek tot herijking van onze fiscale positie wordt opgesteld en ingediend bij de fiscus. Resultaat volgt mogelijk in 2020.
 

Terugblik bestuur

Het bestuur, bestaande uit: Vincent Verbeet (voorzitter vanaf 1 november 2017), Hans Fleer (penningmeester vanaf 1 april 2012) en Hans Kamperman (secretaris vanaf 13 februari 2014) kijkt, samen met Remko Ebbeling (directeur vanaf 1 februari 2000), terug op een succesvol jaar in zowel kwalitatief, kwantitatief alsook financieel opzicht.

 

Cijfers
•    5 reguliere bijeenkomsten
•    1 eindejaarsbijeenkomst (brainstormsessie)

 

Decharge

Het huidige bestuur heeft kennisgenomen van dit jaarverslag en de bijgevoegde jaarrekening 2019 en is tevreden met het behaalde resultaat, zowel in de uitvoering als in financiële zin. Het bestuur heeft, tijdens de reguliere vergadering van 23 maart 2020, het financiële jaarverslag vastgesteld en de directie impliciet decharge verleend voor het gevoerde (financiële) beleid van 2019.

Logo RSN png 300x300

 

Organisatie

Medewerkers

De organisatie wordt geleid door een professioneel kernteam, verantwoordelijk voor de ontwikkeling, het beheer en realisatie van alle events en activiteiten alsook de exploitatie van het Fitcenter in het hoofdkantoor van NS. Iedere medewerker is in ruime mate geëquipeerd binnen de gebieden waarvoor deze verantwoordelijk is.

Het kernteam maakt op gezette tijden gebruik van inhuurkrachten en stagiaires. Gezamenlijk geven zij enthousiast en vakkundig uitvoering aan het programma. Iedereen handelt vanuit een gezamenlijke visie en missie, zijnde de actieve stimulering van de welzijn en de vitaliteit van de deelnemers. 

Cijfers

  • 12 medewerkers in vaste dienst door het jaar heen (9,44 fte)

  • 11 medewerkers in vaste dienst ultimo 2019 (9,5 fte)

  • 34 jaar gemiddelde leeftijd

 

Ambassadeurs

De organisatie van Railsport kent naast het team van vaste medewerkers ook nog een team van vrijwilligers, zijnde ons ambassadeursteam. Dit team is op vele gebieden divers (leeftijd, opleiding en interesses, vaardigheid en deskundigheid) en is voor het overgrote merendeel werkzaam binnen één van de bij ons aangesloten spoorwegorganisaties en daarmede, zowel tijdens de events alsook binnen de eigen werkomgeving, ons ambassadeursteam.

Dit ambassadeursteam draagt door hun intrinsieke betrokkenheid in belangrijke mate bij aan de kwaliteit van de events van Railsport Met name door hun tomeloze en onbaatzuchtige inzet weten wij activiteitenprogramma betaalbaar te houden en vormen zij een belangrijke pijler voor ons succes.
 

Cijfers

  • 69 actieve ambassadeurs (inzetbaar als medewerkers tijdens events)


Communicatie

Communicatie is één van de lifelines voor iedere organisatie, zo ook bij Railsport. Van meet af aan hebben wij geïnvesteerd het in contact komen en contact blijven met onze deelnemers. Het is een dynamische omgeving die constant in beweging is en waarbij het contact met onze deelnemers, in iedere denkbare vorm, aan de basis ligt waar het de waarborging betreft van ons bestaan. 

Onze inspanningen op het gebied van direct mailings (personal communication) alsook onze social media en presentatie in fysieke zin (uniforme kleding en bedrijfsvisuals als tenten, banners, vlaggen, etc.) zijn volledig gericht op de activatie van ons beeldmerk, de basis waar het gaat om stimulering van deelname aan onze events door de werknemers van de bij ons aangesloten spoorwegorganisaties.
​​

Cijfers

  • ​​Railsport database: 37.544 unieke en actieve mailadressen (personen)

  • Website: 134.000 bezoekers

  • Direct mailings: totaal 960.000 stuks verstuurd

  • Social media: 500.293 hits op basis van 297 Railsport posts

Finance
​​


Stakeholders

 

Het boeien, binden, bewegen en vooral het behouden van personeel is heden ten dage enorm belangrijk binnen ieder bedrijf en zo ook bij de spoorwegbedrijven. Railsport mag binnen dit aandachtsgebied een waardevolle en stabiele rol vervullen bij haar stakeholders, allen organisaties die een directe bijdrage leveren aan de spoorwegen in Nederland.

 

Doelstelling jegens stakeholders

Railsport vervult haar rol als die van verbindende facilitator in een omgeving waarbinnen collectieve alsook individuele (verander)processen geactiveerd moeten worden. Denk hierbij aan de stimulering van de onderlinge verbondenheid van het personeel alsook de verbinding tussen werkgever en werknemer. Railsport realiseert dit middels het aanbieden van een breed palet events voor de individuele medewerker alsook middels het realiseren van bedrijfsevents (Railsportdag en de verschillende bedrijfsdagen).

Cijfers

  • NS: 17.500

  • ProRail: 4.400

  • Ricardo Nederland 172

  • SPF Beheer: 160

  • Launch! HCM BPO Services: 64

  • Railcenter: 61

  • REISinformatiegroep: 40

 


Finance & control

 

Binnen de ondersteunende rol, in de periferie van medewerkersbeleid bij de subsidiërende stakeholders, onderschrijft Railsport het belang van openheid en (financiële) transparantie. Railsport hanteert hiertoe een (financieel) administratiesysteem, gericht op tijdige signalering van financiële afwijking(en) ten opzichte van de vastgestelde begroting. Afwijkingen die mogelijk een voorbode kunnen zijn van het niet behalen van vastgestelde afspraken en doelstellingen. Risico- en realisatiebeoordelingen hieromtrent vormen dan ook een integraal onderdeel bij de (financiële) kwartaal- en eindejaarbesprekingen tussen bestuur en directie. 

De financiële resultaten worden, na toetsing door een externe accountant, door de directie aan het bestuur aangeboden. Na formele goedkeuring en vaststelling door het bestuur, wordt er impliciet aan de directie decharge verleend over het gevoerde financiële beleid. Vervolgens worden de definitief gestelde jaarcijfers, ter rekening en verantwoording aan alle stakeholders, gepubliceerd op de website www.railsportjaarverslag.nl.

Resultaat

 

Railsport realiseert dit jaar een positief resultaat van 99k. Dit niet begrootte resultaat kan toegeschreven worden aan twee hiervoor bepalende ontwikkelingen, zijnde de subsidiebijdrage van NS en de aangekondigde subsidiereductie gepland voor 2020.

Subsidiebijdrage NS
Dit jaar kent NS een onverwachte substantiële groei van het aantal medewerkers en vanwege de koppeling tussen onze subsidiebijdrage en het aantal medewerkers heeft dit geresulteerd in een niet begrootte verhoging van de NS-subsidie.

Anticiperen op subsidiereductie 2020

Zoals gesteld in de paragraaf 'Aandachtsgebieden' van het bestuursverslag hebben wij reeds dit jaar geanticipeerd op de aangekondigde bezuiniging voor het jaar 2020, door een directe heroriëntatie toe te passen op het programma van 2018. Hiermee verlengen wij de transitieperiode van één jaar naar twee en voorkomen wij dat het jaar 2019 in schril contrast komt te staan ten opzichte van het jaar 2020. Echter, levert deze verlengde transitieperiode een niet begroot positief resultaat op in dit boekjaar.
 

Financiering

Onze financiering is opgebouwd uit verschillende inkomstenbronnen, waarbij de subsidiëring door stakeholders de meest bepalende is met de NS sociale eenheid als zwaarste subsidieverstrekker.

Cijfers

  • Subsidie NS via SE (874k)

  • Subsidie NS Fitcenter (149k)

  • Subsidie overige bedrijven (14k) ​

 

Activiteiten

Programma events

Onze events zijn merendeels toegankelijk voor alle medewerkers en hun gezinsleden. Hierdoor stimuleren en activeren wij in belangrijke mate de vitaliteit en het welzijn van de deelnemers (werknemers), maar ook de binding tussen werkomgeving en privéomgeving.

 

Onze events dragen in absolute zin bij aan een positieve beeldvorming van medewerker naar werkgever van de medewerker, resulterend in begrip en draagvlak voor het werk en de mogelijke werkdruk door partner (en kinderen).

Cijfers

  • Programma events: 12.440

  • Additionele events: 26

  • Acties: 675

  • Totaalaantal inschrijvingen: 13.563

Additionele events

Met enige regelmaat worden wij benaderd door bedrijfsonderdelen of wij in de gelegenheid zijn om voor hen een bedrijfsevent op maat te organiseren. Zij zien ons daarvoor als een aantrekkelijke en waardevolle partner, veelal gebaseerd op eigen ervaringen betreffende onze performance tijdens de reguliere Railsport events. Wanneer wij de hiervoor benodigde (personele) capaciteit beschikbaar hebben, dan nemen wij de opdracht(en) aan.

Dit jaar hebben wij o.a. de wintersportreis verzorgt voor NS Security.

Cijfers

  • Additionele events: 1

  • Inschrijvingen additionele events: 26

Culturele events en acties

​Deelname aan culturele activiteiten heeft een positief effect op de vitaliteit en het welzijn van mensen. Consumptie van kunst, cultuur en entertainment draagt bij aan ontwikkeling, ontspanning en creativiteit. In het licht van deze wetenschap, biedt Railsport jaarlijks een aantal culturele activiteiten aan met een landelijke spreiding tegen zeer aantrekkelijke kortingen. ​Een gunstig neveneffect hierbij is, dat de deelnemers aan culturele activiteiten blijkbaar ook getriggerd worden om deel te gaan nemen aan de andere (sportievere) events van Railsport. Een vorm van kruisbestuiving tussen cultuur en sport.

 

Cijfers

  • ​Culturele events en acties: 13

  • Inschrijvingen culturele events en acties: 660

 

 

Vitaliteitsbevordering

Vitaliteitsprogramma Be Fit

 

Het team Be Fit biedt een uniek hartslaggestuurd vitaliteitsprogramma, exclusief voor medewerkers die (weer) willen starten met een meer actieve en gezonde leefstijl, maar daar best wat ondersteuning bij kunnen gebruiken. Het programma is flankerend aan het medewerkersgezondheidsbeleid van NS, zijnde Employability and Health. Voor iedere programmadag dienen de deelnemers zich apart in te schrijven. Het betreft hier nagenoeg uitsluitend deelnemers met een bewegingsbehoefte, een bewegingsangst en of een bewegingsbeperking ofwel het betreft hier geen programma voor reeds sportieve medewerkers.​

 

In het kader van de aangekondigde bezuiniging startent komend jaar, is gekozen voor een gefaseerde reductie binnen ons programma. Daarom is gekozen om het vitaliteitsprogramma 2019 volledig te annuleren. Het programma zal, in gewijzigde vorm, het komende jaar weer aangeboden worden. 

Cijfers

  • Vitaliteit events: 0

  • Inschrijvingen vitaliteit events: 0

Fitness extern (kortingsregeling)


Railsport streeft ernaar om beweging in het algemeen en fitness in het bijzonder voor iedereen laagdrempelig toegankelijk te maken. Dit doen wij niet enkel middels onze activiteiten in het Fitcenter te Utrecht, maar ook landelijk middels het aanbieden van een externe fitnessregeling. Het betreft hier een kortingsregeling, welke is ontstaan vanuit geformaliseerde samenwerkingsverbanden tussen Railsport en vele externe fitnesscentra alsook een de organisatie 'Bedrijfsfitness Online'.

Medewerkers die gebruik willen maken van deze regeling, kunnen bij Railsport een fitnessvoucher aanvragen, welke zij kunnen inleveren bij een sportschool naar keuze. Op basis van de regeling, welke per fitnesscentrum kan verschillen, ontvangt de medewerker een bepaald kortingspercentage op het abonnementstarief.


NS heeft deze regeling gekoppeld aan haar gezondheidsbeleid voor haar medewerkers.

Cijfer

  • Fitnessvouchers: 282 vouchers verstrekt

  • Fitnesslocaties: ruim 1.200 aangesloten centra

 

 

Fitness en fysio

Fitcenter (fitness intern)

​Het team Fitcenter levert een professionele exploitatie van een fitnesscentrum in het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Werknemers van NS en ProRail kunnen gebruik maken van de faciliteiten binnen het Fitcenter onder deskundige begeleiding van gediplomeerde fitnessinstructeurs.

Het ledenaantal kent al jarenlang een stabiel karakter, mede vanwege het feit dat er een actief ledenbeleid wordt gehanteerd. Het aantrekken van nieuwe leden blijft uiteraard een speerpunt, maar er wordt zeker net zoveel inspanning geleverd in het behouden van de bestaande leden. Wij besteden dan ook een belangrijk deel van onze capaciteit aan ons retentiebeleid en het persoonlijk contact met onze klanten, passend binnen onze klantfilosofie dat is gericht op een intrinsieke verbetering van de fysieke gesteldheid van onze leden.

Het eerste kwartaal biedt ook dit jaar een stijging in het ledenaantal en dit blijft tot de zomermaanden vrij stabiel. Echter, kent het laatste kwartaal een aanzienlijke daling in het aantal leden. Dit in verband met het vervroegd verlaten van de ProRail leden, vanwege het feit dat ProRail heeft besloten niet langer deze faciliteit aan te blijven bieden aan hun medewerkers. Ondanks het vertrek van de ProRail leden, blijft de bezettingsgraad aanzienlijk hoger dan het gestelde uitgangspunt van 320 leden bij oprichting.

 

​Cijfers

  • 99 nieuwe leden

  • 102 vertrekkende leden

  • 536 actieve leden ultimo jaar

Fysiotherapie
 
Dat bewegen niet zo vanzelfsprekend is, wordt pas duidelijke wanneer het lichaam even niet meewerkt. Onze fysiotherapeut, specialist in beweging, weet dit als geen ander en richt zich primair op het voorkomen van (chronische) blessures door tijdige interventie mogelijk te stellen. Door deze vroegtijdige interventie wordt veelal het onnodig uitvallen binnen het werkproces voorkomen.

 

Medewerkers in actieve dienst kunnen vrijblijvend en kosteloos bij onze fysiotherapeuten terecht voor een eerste diagnose van een (mogelijke) blessure. Wanneer gediagnosticeerd wordt dat een behandelplan noodzakelijk en zinvol is, dan dient de medewerker een doorverwijzing aan te vragen bij de bedrijfsarts. Het behandelplan wordt direct na aanvraag geactiveerd en wordt uitval van werk veelal voorkomen. Patiënten met een chronische indicatie worden direct doorverwezen worden naar de reguliere zorg.

​Cijfers

  • Beschikbaarheid fysiotherapeut bedraagt is 15 uren per week (maandag en donderdag)

  • In totaal hebben 49 patiënten het persoonlijke behandelplan doorlopen

 

​​

 

 

MVO

Duurzaamheid

 
Railsport stuurt al sinds jaar en dag op duurzaam ondernemen of ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd. Het is een vorm van ondernemen dat enerzijds gericht is op economische prestaties (profit), van essentieel belang voor iedere organisatie om voort te kunnen bestaan, maar anderzijds de sociale component (people) en de ecologische component (planet) goed in het vizier houdt en waar mogelijk deze respecteert.

Partner in welzijn

 

Railsport hanteert voor de activiteiten binnen haar MVO-beleid de leidraad ‘Partner in welzijn’. Hiermee gevel wij blijk aan de waarde die wij geven en schenken aan onze maatschappelijke footprint. Vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid helpen wij mensen, van jong tot oud, bij het activeren van momenten waardoor alle betrokkenen gelukkig, vrolijk en energierijk van worden.

 

Cijfers

  • ​SHOS, een wintersportorganisatie voor mensen met een uitdaging

bottom of page