top of page

 

Home   |   Beleidsverslag   |   Finance

Finance 2013 

Inleiding

Railsport realiseerde in 2013 hogere opbrengsten, vooral door stijging van de omzet bij de betaalde events en activiteiten alsook door de stijging van de subsidies op basis van de overeengekomen CBS-indexatie.

 

 

Het ondernemingsresultaat is fors hoger vanwege deze opbrengsten en omdat er een relatief lage kostenstijging is gerealiseerd.

 

 

Resultaat uit bedrijfsactiviteiten

 

Het financiële resultaat in 2013 is met € 112.643,- positief uitgevallen. Dit is een mooi resultaat. Hoewel de stichting geen winstoogmerk heeft past dit resultaat binnen de  richtlijn continuïteitsreserve van brancheorganisatie VFI. Zie paragraaf 'Code en richtlijn continuïteitsreserve'.

 

Het verbeterde resultaat is toe te schrijven aan onvoorziene additionele inkomsten en eenmalige baten voor extra activiteiten, waarbij de extra kosten relatief laag bleven omdat de activiteiten vooral in eigen beheer zijn uitgevoerd.

 

  

Investeringen

 

In 2011 is geïnvesteerd in de bouw van een nieuw bedrijfspand op de Korte Schaft in Houten. Op het pand rustte een tienjarige hypothecaire lening van € 150.000,-.  In 2013 is besloten deze hypotheek bij de ABN AMRO volledig uit eigen middelen af te lossen, waardoor het pand nu volledig hypotheekvrij is.

 

Daarnaast is in het pand geïnvesteerd door een extra vloer aan te brengen in de opslagruimte, waardoor er extra capaciteit is gecreëerd. Ook is een extra bus aangeschaft voor vervoer van hulpmiddelen bij activiteiten.

 

Het bestuur heeft het beleid ten aanzien van afschrijvingen enigszins gewijzigd door een minimumbedrag voor afschrijvingen te bepalen op investeringen van € 3000 of meer.

 

De bedrijfslasten

 

De jaren 2012 en 2013 sluiten goed op elkaar aan en laten een stabiele bedrijfsvoering zien.

 

De bedrijfslasten van Railsport zijn iets gestegen, m.n. als gevolg van toegenomen personele kosten om de extra activiteiten op te kunnen vangen. De kosten van inkoop en uitbesteed werk derden zijn nagenoeg gelijk gebleven.

 

De personele kosten (lonen en en sociale lasten) zijn met 6,1 procent gestegen. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de jaarlijkse CBS-loonindexatie en de jaarlijkse schaalverhogingen alsook de extra personele inzet aansluitend op de (extra) werkzaamheden.

 

Het gemiddelde personeelsbestand over het gehele jaar nam toe van 7,55 fte ultimo 2012 naar 8,25 fte ultimo 2013.

 

 

 

De financiering

 

Railsport kent verschillende financieringsstromen. De belangrijkste is die van onze grootste stakeholder (Sociale Eenheid NS) met een bedrag van € 745.272 groot.

 

Daarnaast zijn geldstromen afkomstig uit bedrijfsactiviteiten met een additioneel karakter. Dit zijn evenementen die in opdracht worden uitgevoerd, waarbij de opdrachtgever alle kosten voor haar rekening neemt inclusief een organisatiefee.

 

Enkele additionele activiteiten zijn: de exploitatie van het Fitcenter, het aanbieden van fysiotherapie en medisch fitness, en het ontwikkelen en realiseren van het vitaliteitsprogramma Be Fit. Maar ook de actie zorgverzekeraars, de bedrijfsoriëntatiedag van NS, de actieve bedrijfsdagen NS Groep en NS Stations, NS Opleidingen en NSR Service & Veiligheid.

 

Flankerend aan onze stakeholder, kennen wij nog een aantal andere subsidieverstrekkers, waaronder Lloyd's Register Rail Europe, NPC-DHV Rail, OV-Reisinformatie (9292), Railinfra Opleidingen en Tribase.

 

Al deze geldstromen tezamen vormen de netto inkomstenstroom van € 1.229.861 totaal.

 

 

Eigen vermogen

 

Het resultaat is toegevoegd aan het algemene reserve en sluit daarmee op een bedrag van € 494.281 totaal.

 

De egalisatiereserve sluit op een bedrag van € 123.415 groot.

 

 

Code en richtlijn continuïteitsreserve

 

De brancheorganisatie VFI (Vereniging Fondswervende Instellingen), heeft codes en richtlijnen opgesteld met betrekking tot de basiswaarden van een stichtings-/organisatiedoel: respect, openheid, betrouwbaarheid en kwaliteit. De code 'goed bestuur', ook wel code Wijffels genoemd, is hierin opgenomen. De code gaat over het besturen, het houden van toezicht, het afleggen van verantwoording en een goede omgang met alle belangrijke relaties van de stichting (donateurs, vrijwilligers, de begunstigden, enz.). De VFI richtlijnen geven o.a. aan hoe financieel gehandeld dient te worden, waaronder de regeling die gaat over financiële reserves in het algemeen en continuïteitsreserve in het bijzonder.

 

Een continuïteitsreserve wordt gevormd voor de dekking van risico’s op korte termijn en om zeker te stellen dat de stichting ook in de toekomst aan haar verplichtingen kan voldoen. Voor de continuïteitsreserve is binnen de VFI richtlijnen een maximum gesteld van 1,5 maal de jaarlijkse kosten van de werkorganisatie.

 

De reserve moet zijn gebaseerd op een analyse van de specifieke risico’s en de periode waarvoor de instelling deze wil afdekken. Daarnaast moet de instelling vooraf vastleggen welke maatregelen zij neemt om deze risico’s te beheersen of uit te sluiten. Deze analyse moet worden bekrachtigd door het bestuur of de raad van toezicht van de instelling.

 

 

Transparantie

 

Als relatief kleine onderneming met een belangrijke dienstverlenende en ondersteunende rol in de omgeving van de Nederlandse spoorwegbedrijven onderschrijft Railsport het belang van openheid en transparantie.

 

Railsport heeft hiervoor een (financieel) controlesysteem, bedoeld om het risico dat de bedrijfsdoelstellingen niet worden behaald dan wel in financiële zin worden overschreden, te beperken. Risico en realisatiebeoordelingen vormen dan ook een integraal onderdeel van de kwartaal- en eindejaar bijeenkomsten tussen bestuur en directie.

 

De financiële uitkomsten worden jaarlijks getoetst door een externe accountant en vastgesteld door het bestuur. Vervolgens worden de jaargegevens ter rekening en verantwoording gepresenteerd aan de directie van NS Personeel en Organisatie.

bottom of page