Finance 2012
Inleiding
Railsport realiseerde in 2012 hogere opbrengsten en een hoger bedrijfsresultaat, vooral door stijging van de omzet bij de betaalde events en activiteiten alsook door de stijging van de subsidies op basis van de overeengekomen CBS-indexatie en het aantal medewerkers.
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten
Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten bedraagt in 2012 € 34.357,- en is ten opzichte van 2011 (€ 22.497,-) met € 11.860,- gestegen. Ten opzichte van 2011 stegen de opbrengsten in 2012 met € 31.402,- en de lasten met € 19.542,- (bedrijfslasten en kosten derden). De verbetering van het resultaat heeft derhalve rechtstreeks verband met de stijging voor de betaalde events en de relatief lagere kostenstijging.
Investeringen (huisvesting)
In 2011 is geïnvesteerd in de bouw van een nieuw bedrijfspand op de Korte Schaft in Houten. Deze investering vergde een investeringsbedrag van € 650.000,- inclusief grond, ruwbouw, afbouw, inrichting, inventaris en btw. Een bedrag van € 500.000,- is gefinancierd vanuit het eigen vermogen en de resterende € 150.000,- is gefinancierd middels een tienjarige hypothecaire lening.
Het jaar 2012 is het eerste jaar dat wij volledig gehuisvest zijn in ons pand te Houten en geen gebruik meer maken van externe huisvesting. De inmiddels gebleken voordelen zijn enorm; logistieke tijdswinst met name op het gebied van opslag, de interne communicatie is op het niveau zoals gewenst en de werkomstandigheden bieden zoveel meer rust in de organisatie dat daardoor de factor werk- en omgevingsstress gereduceerd is tot een aanvaardbaar niveau. Het jaar 2012 is dan ook het eerste jaar dat de medewerkers van Railsport niet uitgeblust hun zomervakantieperiode aanvangen. Kortom deze beslissing heeft Railsport meer gebracht dan voorafgaand ingeschat kon worden.
Maar, heeft deze verbetering financiële consequenties? Drukt de nieuwe huisvestingssituatie zwaarder op de begroting/realisatie dan de voorgaande? Het antwoord daarop is "nee". De huisvestingkosten zijn zelfs gereduceerd en hebben we zelfs een hogere boekwaarde verkregen middels de waarde-taxatie van ons nieuwe pand. Zie hiervoor het vergelijkingsoverzicht tussen de jaren 2010 en 2012 op de volgende pagina.
De investering van ons nieuwe bedrijfspand te Houten was € 650.000,- inclusief grond, ruwbouw, afbouw, inrichting, inventaris en btw. De WOZ-waarde is inmiddels op € 831.000,- getaxeerd. Kortom, alles tezamen genomen mogen we concluderen dat het besluit tot nieuwbouw ook achteraf bezien een goed besluit is geweest.
De bedrijfslasten
De jaren 2012 versus 2011 sluiten goed op elkaar aan. De bedrijfslasten van Railsport zijn nagenoeg gelijk gebleven. De kosten van inkoop en uitbesteed werk derden zijn door de extra activiteiten met 4,2 % gestegen.
De personele kosten (lonen en en sociale lasten) zijn met 5,84 procent gestegen. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de jaarlijkse CBS-loonindexatie en de jaarlijkse schaalverhogingen alsook de extra personele inzet aansluitend op de (extra) werkzaamheden. In 2012 is voor de medewerkers € 107.733,- aan pensioenpremies en sociale lasten betaald. Het gemiddelde personeelsbestand over het gehele jaar nam toe met 0,55 fte, van 7,55 fte in 2011 naar 8,10 fte in 2012. Tegenover deze kostenverhogingen staan vooral lagere huisvestingskosten (24,5%) en kantoorkosten (25%).
De financiering
Railsport kent verschillende financieringsstromen. De belangrijkste is die van onze grootste stakeholder (Sociale eenheid NS) met een bedrag van € 698.435 in 2012.
Daarnaast zijn geldstromen afkomstig uit bedrijfsactiviteiten als de exploitatie van het Fitcenter, het aanbieden en uitoefenen van fysiotherapie en medisch fitness, maar ook het realiseren van additionele events voor de bedrijfsonderdelen van de bij ons aangesloten spoorwegmaatschappijen.
Flankerend aan onze stakeholder, kennen wij nog een aantal financial supporters als Lloyd's Register Rail Europe, NPC-DHV Rail, OV-Reisinformatie (9292), NS Opleidingen en Tribase.
Al deze geldstromen tezamen vormen de netto inkomstenstroom van in totaal € 1.094.721 in 2012.
Eigen vermogen
Het resultaat van 2012 is toegevoegd aan de algemene reserve en sluit daarmee op een bedrag van € 390.093 groot. De egalisatiereserve sluit op een bedrag van € 180.000 groot.
Railsport is open en transparant
Als relatief kleine onderneming met een belangrijke dienstverlenende en ondersteunende rol in de omgeving van de Nederlandse spoorwegbedrijven onderschrijft Railsport het belang van openheid en transparantie.
Railsport heeft een hiervoor een (financieel) controlesysteem, bedoeld om het risico dat de bedrijfsdoelstellingen niet worden behaald dan wel in financiële zin worden overschreden, te beperken. Risico en realisatiebeoordelingen vormen dan ook een integraal onderdeel van de kwartaal- en eindejaarsbijeenkomsten tussen bestuur en directie.
De financiële uitkomsten worden jaarlijks getoetst door een externe accountant en vastgesteld door het bestuur. Vervolgens worden de jaargegevens ter rekening en verantwoording gepresenteerd aan de directie van NS Personeel en Organisatie.