top of page

 

Home   |   Beleidsverslag   |   Finance

Finance 2011 

Inleiding

Railsport realiseerde in 2011 hogere opbrengsten en een hoger bedrijfsresultaat, vooral door stijging van de omzet bij de betaalde events en activiteiten alsook door de stijging van de subsidies op basis van de overeengekomen CBS-indexatie en het aantal medewerkers.

Resultaat uit bedrijfsactiviteiten

 

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten bedraagt in 2011 € 22.555,- en is ten opzichte van 2010 (€ -30.754) met € 53.309,- gestegen. Ten opzichte van 2010 stegen de opbrengsten in 2011 met € 149.040,- en de lasten met € 66.595,- (bedrijfslasten en kosten derden). De verbetering van het resultaat heeft derhalve rechtstreeks verband met de stijging voor de betaalde events en de relatief lagere kostenstijging.

 

 

De bedrijfslasten

 

De jaren 2011 versus 2010 sluiten goed op elkaar aan. De bedrijfslasten van Railsport zijn met 6,4 procent gestegen van € 617.092,- in 2010 naar € 656.811,- in 2011.

 

De personele kosten (lonen en en sociale lasten) zijn met 4,4 procent gestegen en houdt daarmee gelijke tred met de stijging binnen NS, zijnde 4,0 procent. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de jaarlijkse CBS-loonindexatie alsook de extra personele inzet aansluitend op de werkzaamheden. In 2011 is voor de medewerkers € 46.337,- pensioenpremie betaald. Het gemiddelde personeelsbestand over het gehele jaar nam toe met 0,22 fte, van 7,33 fte in 2010 naar 7,55 fte in 2011. 

 

Het afschrijvingsregime is in 2011 aangepast, hetgeen leidt tot hogere afschrijvingen in 2011.

 

De vervoerskosten in 2011 zijn ten opzichte van 2010 met ruim 65 procent gedaald. De oorzaak hiervan ligt gelegen in het feit dat in 2010 onvoorziene  reparaties en onderhoudswerkzaamheden verricht zijn aan de Railsport bestelbus. In 2011 hebben de vervoersmiddelen geen bijzondere kosten gekend.

 

De automatiseringskosten lijken in 2011 een flinke stijging te kennen ten opzichte van 2010. Echter, dit is slechts schijn. Vanwege de samenvoeging van Railsport en Fitcenter in het systeem, zijn vanaf 2011 de automatiseringskosten van het Fitcenter opgenomen in de algemene automatiseringskosten. Deze stijging is dan ook structureel.

 

De huisvestingkosten kennen in 2011 een aanzienlijke maar tijdelijke verhoging vanwege de verhuizing van Railsport van Utrecht naar Houten. Deze kosten zijn ontstaan door een periode van dubbele huisvestingskosten alsmede het bij aanvang doorvoeren van initiële onderhouds- en inrichtingswerkzaamheden met betrekking tot het nieuwe bedrijfspand. Saillant detail is dat de structurele huisvestingskosten oude situatie (huurkosten, transportkosten en onderhoud) nagenoeg gelijk zijn aan de structurele huisvestingkosten nieuwe situatie (hypotheek, rentederving en onderhoud). De werk- en opslagruimte is echter vergroot van 350 m2 naar 800 m2.

 

De kantoorkosten alsmede de presentatiekosten zijn nagenoeg gelijk aan de kosten in 2010.

 

De algemene kosten, waaronder de bestuursvergoedingen, accountantskosten en verzekeringen laten een daling zien van 44 procent. Hieraan ligt voornamelijk een aanzienlijke verlaging van de accountantskosten in 2011 aan ten grondslag. Het jaar 2010 kende een accountantswisseling met een nieuwe inrichting van de boekhouding en de daarbij behorende extra werkzaamheden tot gevolg. Het jaar 2011 was het jaar van het continueren en voortborduren op deze nieuwe inrichting.  

 

Investeringen

In 2011 is geïnvesteerd in de bouw van een nieuw bedrijfspand op de Korte Schaft in Houten. Deze investering vergde een investeringsbedrag van € 650.000,- inclusief grond, ruwbouw, afbouw, inrichting en btw. Een bedrag van € 500.000,- is gefinancierd vanuit het eigen vermogen en de resterende € 150.000,- is gefinancierd middels een tienjarige hypothecaire lening.

 

Naast de tijdswinst vanwege het feit dat werkruimte en opslagruimte nu op eenzelfde locatie gehuisvest zijn, is ook de werkvreugde enorm verbeterd. Alle medewerkers hebben weer voldoende ruimte om te komen tot de nodige concentratie die het werk vereist.

 

Gezien de lage stichtingskosten is een aanzienlijke waardestijging van het bedrijfspand op korte termijn een meer dan reële verwachting.

 

De financiering

Railsport kent verschillende financieringsstromen. De belangrijkste is die van onze grootste stakeholder S(ociale eenheid NS) met een bedrag van € 679.671,- in 2011. Daarnaast zijn geldstromen afkomstig uit bedrijfsactiviteiten als de exploitatie van het Fitcenter, het aanbieden en uitoefenen van fysiotherapie en medisch fitness maar ook het realiseren van additionele events voor de bedrijfsonderdelen van de bij ons aangesloten spoorwegmaatschappijen.

 

Flankerend aan onze stakeholder, kennen wij nog een aantal financial supporters als  Lloyd's Register Rail Europe, NPC-DHV Rail, OV-Reisinformatie (9292), NS Opleidingen en Tribase. Al deze geldstromen tezamen vormen de netto inkomstenstroom van in totaal € 1.074.695,- in 2011.

 

Eigen vermogen

Het eigen vermogen van Railsport bedraagt aan het einde van het verslagjaar € 468.292,-.

 

Railsport is open en transparant

Als relatief kleine onderneming met een belangrijke dienstverlenende en ondersteunende rol in de omgeving van de Nederlandse spoorwegbedrijven onderschrijft Railsport het belang van openheid en transparantie. Railsport heeft een hiervoor een (financieel) controlesysteem, bedoeld om het risico dat de bedrijfsdoelstellingen niet worden behaald dan wel in financiële zin worden overschreden, te beperken. Risico en realisatiebeoordelingen vormen dan ook een integraal onderdeel van de kwartaal- en eindejaarsbijeenkomsten tussen bestuur en directie.

 

De financiële uitkomsten worden jaarlijks getoetst door een externe accountant en vastgesteld door het bestuur. Vervolgens worden de jaargegevens ter rekening en verantwoording gepresenteerd aan de directie van NS Personeel en Organisatie.

bottom of page