top of page

 

Home   |   Beleidsverslag   |   Finance

Beleidsverslag 2009

Utrecht, woensdag 9 juni 2010, bestuur en directie Railsport Nederland


Algemeen
​ 

Terugblikkend constateert het bestuur dat 2010 wederom een bijzonder succesvol sportief jaar is geweest met steeds verder toenemende belangstelling voor het evenementenprogramma.

 

Bestuur en directie

 

Het bestuur van de Stichting Railsport Nederland werd in 2009 gevormd door: Dr.Ir. Leo van Dongen (voorzitter), Martin Westerbeek (secretaris) en Wim Hendriks (penningmeester). Directievoering door R. Ebbeling.

Het bestuur en de directie kwamen in het verslagjaar 8 keer bijeen in Utrecht voor een reguliere overlegvergadering  en 1 keer bijeen voor een extra overlegvergadering in Rotterdam. Het bestuur kwam 2 keer bijeen in Utrecht voor een separate vergadering zonder de directie.

Het bestuur heeft kennisgenomen van het directieverslag en de jaarrekening 2009 en heeft deze in haar vergadering van 20 april 2010 vastgesteld. 

 

Nadat ons in 2008 oud penningmeester en erelid, Aart Kuil was ontvallen, overleed in 2009 oud-secretaris en erelid Cor Heesters.

Activiteiten

 

Het in 2008 vrijwel geheel vernieuwde team van medewerkers heeft zich perfect ingewerkt en organiseert als een geoliede machine de Railsport evenementen. Het aanbod wordt steeds verder ontwikkeld met in 2009 voor de eerste keer een succesvol Dutch Water Dreams. Ook de Railsportdag 2009 was met ruim 800 deelnemers weer een succes zoals we gewend zijn. Het jaarlijkse aantal deelnemers blijft groeien en bedroeg voor 2009 ruim 15.000!

 

 

Finance

Ondanks de verkoop van de beleggingsportefeuille in 2008 met een aanmerkelijk verlies, is het eigen vermogen nagenoeg gelijk gebleven dankzij de inzet van de directie op additionele events.

Gelet op de vernieuwde NS subsidie- en leenovereenkomst ziet het bestuur de financiële toekomst met vertrouwen tegemoet.

 

 

Vitaliteitsprojecten

 

Vitaliteitsprojecten, denk aan de FitXpeditie, en bedrijfsfitness, met het Fitcenter Utrecht en de externe landelijke Fitnessregeling, staan hoog in het vaandel. De samenwerking met NS P&O in het kader van “Gezonde Mensen in een Gezond Bedrijf” loopt gesmeerd.

 

Huisvesting

De verwerving van huisvesting heeft in 2009 als gevolg van de economische recessie flinke stagnatie opgelopen. De huisvesting in een nieuw bedrijfspandencomplex kon als gevolg van beperkte belangstelling van derden geen doorgang vinden. Inmiddels heeft Railsport optie op een eigen kavel en wordt de bouwvergunning aangevraagd. Mogelijk kan voor het eind van het jaar naar het nieuwe pand worden verhuisd.

 

 

Personeelsverenigingen

 

In dit verslagjaar laat het verenigingsbestand wederom een daling zien naar 31 verenigingen in totaal.

Subsidie personeelsverenigingen

 

Het bestuur en de directie hebben besloten met ingang van 2011 geen subsidie meer te verstrekken aan de personeelsverenigingen: de beperkte omvang van de subsidie staat niet in verhouding tot de huisvestingsubsidies die zij reeds ontvangen, terwijl  het aantal leden dat werknemer is van bij  de Sociale Eenheid aangesloten bedrijven  steeds verder afneemt. Daar tegenover staat dat door de innovatie vanuit Railsport het aantal personeelsleden, dat Railsport direct bereikt, jaar in jaar uit groeit. Besloten is het betreffende subsidie bedrag te besteden aan de ontwikkeling van het Railsport programma.

 

USIC/FISAIC

 

Internationaal was de Stichting Railsport Nederland op bestuurlijk gebied actief binnen de overkoepelende organisatie Union Sportive Internationale des Cheminots (USIC). Het lidmaatschap van de Fédération Internationale des Sociétés Artistiques et Intellectuelles de Cheminots (FISAIC) is per 1 januari 2009 beëindigd vanwege het feit dat  Railsport zich nagenoeg uitsluitend richt op de sportactiviteiten en de sinds 2005 niet getoonde belangstelling van verenigingen voor internationale kunst- en cultuuractiviteiten.

 

M. Westerbeek en J. Braber voerden in 2009 het USIC-secretariaat. Onder de verantwoordelijkheid van dit secretariaat werden het Presidium in Le Verdon (Frankrijk) en de Technische Commissievergadering in Praag (Tsjechië) voorbereid.

 

 

bottom of page