top of page

 

Home   |   Beleidsverslag   |   Finance

Beleidsverslag 2005

Utrecht, dinsdag 2 mei 2006, bestuur en directie Railsport Nederland
​​

Algemeen

 

Terugblikkend constateert het bestuur dat 2005 een bijzonder succesvol sportief jaar is geweest met steeds verder toenemende belangstelling voor het evenementenprogramma.

Bestuur en directie

 

Het bestuur van Railsport Nederland werd in 2005 gevormd door: Dr.Ir. Leo van Dongen (voorzitter), Martin Westerbeek (secretaris) en Wim Hendriks (penningmeester). Directievoering door R. Ebbeling.

Het bestuur en de directie kwamen in het verslagjaar 11 keer bijeen in Utrecht voor een reguliere overleg tussen bestuur en directie en 2 keer bijeen voor een extra bestuursvergadering. Het bestuur kwam als gevolg van het genomen besluit ter zake van de nieuwe overlegstructuur 1 keer bijeen in Utrecht voor een bestuursvergadering nieuwe stijl.

Finance

Naar aanleiding van de eind 2003 door de NV Nederlandse Spoorwegen aangekondigde laatste tranche van de korting op de subsidie 2004 – 2006 heeft  het bestuur en directie van Railsport in een extra bestuursvergadering zich bezonnen op continuering van de kwantiteit en kwaliteit van de Railsportactiviteiten. Dit heeft geresulteerd in de notitie “Railsport Nederland – Op weg naar 2010”. 

 

Gegeven de doorgemaakte ontwikkeling in de laatste jaren met een fors toegenomen aantal deelnemers, een professionele aanpak en een klinkend imago en rekening houdend met deze korting zou een structureel begrotingstekort Railsport ten deel vallen.

 

Gelet op de prestaties van Railsport ten opzichte van “collega’s” heeft het bestuur en directie aan de directeur HRM van de NS Groep, Mr. Jan Ringeling, verzocht de structurele korting in heroverweging te nemen. Met het honoreren van dit verzoek door HRM in het najaar 2005 heeft het bestuur een sluitende begroting 2006 kunnen opstellen die een voldoende basis biedt voor het kunnen continueren van de gewenste kwantiteit en kwaliteit van de Railsportactiviteiten.

 

Met deze beleidsnotitie over doelgroep, product, financiën, benchmark en continuïteit hebben het bestuur en de directie van Railsport in 2005 een belangrijke stap gezet om, na het succesvol gevoerde  vernieuwingsbeleid 2000 – 2005, Railsport nog nadrukkelijker op de kaart te zetten. Uitgangspunt hierbij is om met een breed activiteitenpakket een essentiële bijdrage te leveren aan het welzijn van het spoorwegpersoneel binnen de daarvoor beschikbare financiële middelen.         

 

 

Opheffing Raad van Advies

In het verslagjaar zijn de in 2004 ingezette wijzigingen met betrekking tot de omvang en samenstelling van het bestuur, de deelnamecriteria en het opheffen van de Raad van Advies in de statuten van Railsport doorgevoerd.

Acquisitie

In het voorjaar van 2005 hebben het bestuur en directie zich in het kader van het klantpotentieel beraden op de invulling van het begrip “spoorweggerelateerde bedrijven”. Aanleiding was het in 2004 gesloten contract met de Reisinformatiegroep.

Besloten is met betrekking tot de doelgroep van Railsport vooralsnog het criterium “Bedrijven aangesloten bij het Spoorweg Pensioenfonds” te hanteren.

Verzuimverzekering en bedrijfsaansprakelijkheid

Besloten is om verzuimverzekering voor het personeel van Railsport en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Tot slot zijn de Algemene Voorwaarden voor het deelnemen aan evenementen van Railsport Nederland vastgesteld.

 

 

Presentie Railsport bij de COR

 

Het Jaarverslag Railsport 2004 is door de bestuursvoorzitter en de directeur van de Stichting in de COR van de NS Holding en in de COR van ProRail gepresenteerd.

 

 

Bestuur op afstand

In het verslagjaar heeft het bestuur de relatie met de directeur van Railsport verder vormgegeven middels een beschrijving van de organisatie Railsport. Uitgangspunt hierbij is dat het bestuur 'op afstand' richting geeft en toezicht houdt.

 

De verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken berust vanaf heden volledig bij de directeur van Railsport. Als gevolg van het op afstand besturen door het bestuur is besloten om minimaal eenmaal per jaar een bestuursvergadering te houden zonder aanwezigheid van de directeur. De huidige reguliere maandelijkse bestuursvergaderingen worden door minimaal 6 maandelijkse bijeenkomsten tussen bestuur en directe om de dagelijkse gang van zaken en de financiële kwartaalverslagen te bespreken.  

 

 

Personeelsverenigingen

In het verslagjaar heeft het bestuur van de PV Vlietrail Leidschendam het bestuur van Railsport verzocht de personeelsvereniging te erkennen en derhalve in aanmerking te komen voor subsidie volgens het sinds 2001 ingevoerde subsidiepuntensysteem. Het bestuur heeft hierop na bestudering van de stukken positief besloten.

 

 

USIC/FISAIC

Internationaal was Railsport op bestuurlijk gebied actief binnen de overkoepelende organisaties Union Sportive Internationale des Cheminots (USIC) en de Fédération Internationale des Sociétés Artistiques et Intellectuelles de Cheminots (FISAIC).

Erebestuurder drs. W. Nelissen en M. Westerbeek voerden ook in 2005 het USIC-secretariaat. Onder de verantwoordelijkheid van dit secretariaat werden het Präsidium in Strbske Pleso (Slowakije) en de Technische Commissievergadering in Rochehaut (Belgie) voorbereid.

 

Omdat geen van de aangesloten landen in staat was om vanaf het Congres in Minsk in mei 2006 het Secretariaat Generaal van de USIC over te nemen heeft het bestuur besloten deze functie vooralsnog in Nederland te blijven voeren onder de voorwaarde van kostenneutraliteit voor Railsport Nederland.

 

 

bottom of page