top of page

 

Home   |   Beleidsverslag   |   Finance

Beleidsverslag 2004

Utrecht, vrijdag 29 april 2005, bestuur en directie Railsport Nederland
​​

Algemeen

 

Terugblikkend constateert het bestuur dat 2004 een financieel krap maar bijzonder succesvol actief jaar is geweest met steeds verder toenemende belangstelling voor het evenementenprogramma.

 

Het bestuur is de leden van de raad van advies en de oud-bestuurders zeer erkentelijk voor de inspanningen die zij de afgelopen jaren hebben verricht voor Railsport Nederland.

Het bestuur heeft kennisgenomen van het directieverslag en de jaarrekening en heeft deze in haar vergadering van 18 april 2005 vastgesteld.

 

 

Bestuur en directie

 

In november 2004 is de in 2002 besloten verkleining en samenstelling van het bestuur geëffectueerd. Directe aanleiding destijds was de wens tot een kleiner bestuur dat op afstand richting gaat geven en toezicht gaat houden. De verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken ligt immers bij de directie van Railsport.

 

Continuïteitsbewaking blijft de eerste en voornaamste taak van het bestuur. Het bestuur zal uitsluitend op hoofdlijnen sturen en zorgen voor de middelen die de uitvoerende organisatie nodig heeft. In 2004 is een aanvang gemaakt met een beschrijving van de organisatie van Railsport.

Het bestuur kwam in het verslagjaar 6 keer bijeen in Utrecht voor een reguliere bestuursvergadering. In een extra bestuursvergadering werden Drs W. Nelissen, E. Tappen, B. Schepers en J. Veldman door het nieuwe bestuur als erebestuurder benoemd en zijn daarmee  toegetreden tot het college van erebestuurders. 

Bestuurssamenstelling Railsport tot 1 november 2004

Drs. W. Nelissen, voorzitter;

E. Tappen, secretaris;

W. Hendriks, penningmeester;

J. Veldman, bestuurslid;

M. Westerbeek, bestuurslid;

B. Schepers, bestuurslid.

 

Bestuurssamenstelling Railsport vanaf 1 november 2004

Dr. Ir. L.A.M. van Dongen, voorzitter;

M. Westerbeek, secretaris;

W. Hendriks, penningmeester.

Directievoering door R. Ebbeling.

Opheffen raad van advies, vanwege besturen op afstand

Gegeven het feit dat het bestuur doelbewust afstand neemt van de dagelijkse uitvoering en deze in haar geheel overdraagt aan het bestuur, heeft het bestuur zich ook beraad over de functie van de raad van advies. Het bestuur heeft geconcludeerd dat de raad van advies, anders dan in het verleden, geen toegevoegde waarde meer heeft binnen de huidige organisatie. Besloten is om de raad van advies per 1 december 2004 op te heffen.

Tot de datum van opheffing, was de samenstelling van de raad van advies als volgt:

Wijnand Feenstra, voorzitter, zitting namens personeelsverenigingen;

Cor de Koning, secretaris, zitting namens personeelsverenigingen;

Henk de Vries, zitting namens personeelsverenigingen;

Aad Kuil, zitten namens het college van erebestuurders;

Pieter Blaauwwiekel, zitting namens de centrale ondernemingsraad.

Aanpassen statuten

Door de wijziging van omvang en samenstelling van het bestuur, de deelnamecriteria alsook het opheffen van de raad van advies, worden de statuten van Railsport binnenkort aangepast. 

 

Doelstelling vernieuwingsbeleid 2000-2005 behaald

 

Consolidatie en optimalisatie van alle veranderingen die de laatste jaren hebben plaatsgevonden, dat was de doelstelling die Railsport zich voor 2004 had gesteld, voortvloeiend uit het geformuleerde vernieuwingsbeleid 2000 – 2005. Aan deze doelstelling kon in grote lijnen worden voldaan getuige het wederom gestegen aantal deelnemersinschrijvingen en het binnen het evenementenprogramma ontwikkelen van een aantal nieuwe activiteiten. 

Finance

Als gevolg van de eind 2003 door de NV Nederlandse Spoorwegen aangekondigde korting op de subsidie 2004 – 2006, heeft Railsport Nederland zich begin 2004 in een extra bestuursvergadering beraden op verlaging van de kosten en op werving van nieuwe klanten, zonder een al te grote inbreuk op het evenementenprogramma te plegen.    

 

Bezuinigingen

Naar aanleiding van de brief van december 2003 van directeur HRM, de heer Adriaan Pothuizen, waarin werd meegedeeld dat de jaarlijkse subsidie aan Railsport Nederland structureel met 25% zou worden gekort, heeft het bestuur in 2004 invulling gegeven aan deze taakstelling die in fasen wordt doorgevoerd.

 

Acquisitie

In het verslagjaar is er overleg geweest tussen het Bestuur, Directie van de Stichting Railsport Nederland en de Reisinformatiegroep. Dit overleg heeft ertoe geleid dat begin september 2004 een contract is ondertekend  waardoor het personeel van de Reisinformatiegroep kan deelnemen aan het merendeel van de Railsportactiviteiten.

In het kader van deze toetreding heeft het bestuur zich gebogen over de vraag of de activiteiten van  Railsport Nederland zich moeten beperken tot het personeel van de Sociale Eenheid NS of dat de activiteiten ook opengesteld kunnen worden voor andere bedrijven.

Het bestuur heeft besloten dat deelname van personeel van bedrijven buiten de Sociale Eenheid NS in principe mogelijk is maar dat Railsport Nederland hierin een reactief beleid zal voeren. Een verzoek ter zake zal van geval tot geval worden beoordeeld.

Plus events worden toegevoegd

 

Tot slot heeft het bestuur bij wijze van experiment, besloten in 2004 en 2005 een aantal extra evenementen door de directie te laten organiseren uitgaande van een eigen bijdrage van de deelnemers. Dit om te bezien of een eigen bijdrage invloed heeft op het aantal deelnemers. Dit experiment heeft een tweetal succesvolle evenementen (ballonvaartdag en endurance kartdag) als resultaat gehad. Besloten is om deze insteek vervolg te geven middels opschaling van de plus events, zijnde events waarbij de deelnemers een eigen bijdrage moeten betalen. 

Verenigingsplatform

 

Naar aanleiding van regelmatig voorkomende vragen van personeelsverenigingen en het bestuursbesluit de subsidiereductie voor de personeelsverenigingen in het kader van de bezuinigingen door te voeren, is besloten in 2004 een verenigingsplatform in te stellen en in te richten met vier afgevaardigden, afkomstig vanuit de personeelsverenigingen Amsterdam, Heerlen, Rotterdam en Utrecht.

 

Het platvorm is verantwoordelijk voor het vergaren, beheren en verstrekken van kennis noodzakelijk voor het verrichten van bestuurlijke activiteiten binnen de verenigingen in het algemeen en personeelsverenigingen in het bijzonder.

 

Railsport Nederland participeert binnen dit verenigingsplatform door onder meer het bieden van faciliteiten die nodig zijn voor het beheer en instandhouding van het platform (continuïteit en kwaliteit).        

 

Personeelsverenigingen

Het jaarlijks subsidiebedrag dat door Railsport Nederland wordt toegekend, wordt evenredig verdeeld over alle verenigingen op basis van het in 2001 ingevoerde subsidiepuntensysteem. Teneinde in aanmerking te komen voor subsidie dienden de verenigingen te voldoen aan de door het bestuur vastgelegde eisen wat betreft de ledenopbouw (voornamelijk de 70/30% regel).

 

Met ingang van 2004 hanteerde HRM echter een afwijkende regeling die er op neer kwam dat de gemaakte huisvestingskosten volgens HRM in een juiste verhouding dienen te staan tot het aantal NS medewerkers en/of oud NS medewerkers dat lid is van een vereniging.

 

Het bestuur heeft besloten de Railsport subsidieregelgeving gelijk te trekken aan de gewijzigde regelgeving van HRM. Met betrekking tot de samenstelling van het dagelijks en algemeen bestuur van de verenigingen heeft het bestuur besloten de regelgeving voor alle verenigingen gelijk te trekken. Het dagelijks bestuur van een vereniging dient volledig te bestaan uit NS medewerkers en/of oud NS medewerkers en het algemeen bestuur dient voor het merendeel te bestaan uit NS medewerkers en/of oud NS medewerkers.

 

USIC/FISAIC

Internationaal was de Stichting Railsport Nederland op bestuurlijk gebied actief binnen de overkoepelende organisaties Union Sportive Internationale des Cheminots (USIC) en de Fédération Internationale des Sociétés Artistiques et Intellectuelles de Cheminots (FISAIC).

Voorzitter drs. W. Nelissen en M. Westerbeek voerden ook in 2004 het USIC-secretariaat. Onder de verantwoordelijkheid van dit secretariaat werden het Congres in Quiberon (Frankrijk) en de Technische Commissievergadering in Paestum (Italie) voorbereid.

 

Tijdens het Congres in Quiberon is besloten dat Nederland tot het Congres van 2006 het Secretariaat Generaal van de USIC zal bekleden. Het nieuwe bestuur heeft besloten in 2006 tijdens het Congres in Minsk (Wit Rusland) deze functie terug te geven aan de USIC en tot die tijd oud-voorzitter Drs. W. Nelissen en M. Westerbeek deze functie uit te laten voeren.

 

 

bottom of page