top of page

 

Home   |   Beleidsverslag  

Beleidsverslag 2002

Utrecht, vrijdag 14 maart 2003, secretariaat Railsport Nederland
​​

Algemeen

 

Het bestuur van Railsport Nederland werd gevormd door: Drs. W. Nelissen (voorzitter), E. Tappen (secretaris), W. Hendriks (penningmeester), J. Veldman, M. Westerbeek en B. Schepers. Directievoering door R. Ebbeling.

 

De Stichting Railsport Nederland heeft als doelstelling: het versterken van de onderlinge banden van het personeel van de NV Nederlandse Spoorwegen, alsmede het ontwikkelen en onderhouden van banden met buitenlandse organisaties met dezelfde of soortgelijke doelstellingen.

Bestuur en directie

Het bestuur kwam in het verslagjaar 8 keer bijeen; 7 keer in Utrecht voor een bestuursvergadering en op 30 en 31 oktober in ’s-Hertogenbosch voor een retraite.

De bestuursvergaderingen hebben in 2002 verder vorm gekregen. Omdat de dagelijkse gang van zaken onder verantwoordelijkheid gebeurt van de directeur van Railsport Nederland, is het bestuur meer op afstand gaan besturen. De bestuursvergaderingen zijn, meer dan in het verleden, een exponent hiervan. Beleid en beleidsontwikkeling waren en blijven de eerste en voornaamste taken van het bestuur. Het bestuur is verantwoordelijk voor de continuïteit van Railsport Nederland. Het zal op hoofdlijnen moeten sturen en zorgen voor de middelen die de uitvoerende organisatie nodig heeft.

 

BSSO wordt Railsport Nederland

Er is in 2002 veel gedaan om de eind 2001 ingevoerde nieuwe naam ‘Stichting Railsport Nederland’  bekend te maken. Publiciteit, een nieuwe kledinglijn en de vele evenementen hebben ertoe geleid dat Railsport Nederland in 2002 in zeer korte tijd meer dan een begrip is geworden binnen de NS-gemeenschap.

 

 

Erkenningsregeling verenigingen

Omdat er vanuit bedrijfsonderdelen of groepjes personeel aanvragen kwamen bij Railsport Nederland om als vereniging te worden toe gelaten, waardoor men ook voor subsidie in aanmerking zou kunnen komen, heeft een werkgroepje zich over deze materie gebogen. Deze werkgroep heeft het bestuur het voorstel gedaan dit soort verenigingen als vereniging te erkennen.

Naar aanleiding van dit voorstel stelde het bestuur vast dat de reguliere subsidie niet wordt verhoogd en dat ook nieuwe verenigingen dus hun subsidie uit diezelfde begrotingspost zullen krijgen.

Het bestuur stelt wel een aantal voorwaarden aan dit soort nieuwe verenigingen (zie erkenningvoorwaarden personeelsverenigingen).

 

Nadat de Raad van Advies een positief advies over dit voorstel had uitgebracht heeft het bestuur besloten om op deze basis nieuwe verenigingen te erkennen. Afgesproken is dat een potentiële nieuwe vereniging een officieel aanvraagformulier dient in te vullen op basis waarvan het bestuur de uiteindelijke beslissing neemt over het wel of niet toelaten van de vereniging. Daarbij dient bij elke aanvraag ook het advies van de Raad van Advies te worden gevraagd.

 

In het verslagjaar worden op deze basis De Kijfhoekers uit Zwijndrecht, De Ontspanningszoeker uit Eindhoven, De Blauwe Schakel uit Zwolle en Ontspanningsvereniging Revisiebedrijf Haarlem als nieuwe verenigingen geaccepteerd.

Daarmee kwam het totaal aantal verenigingen op 31 december 2002 op 50.

 

Toekomstige samenstelling bestuur

Tijdens de retraite op 30 en 31 oktober heeft het bestuur uitgebreid gediscussieerd over de bestuurssamenstelling na het vertrek eind 2004 (statutair) van de huidige voorzitter.

Uitgangspunten bij die discussie waren:

-   Idealiter volstaat een bestuur van 3 leden (voorzitter/secretaris/penningmeester).

-   Bestuursleden moeten actief zijn binnen bedrijfsonderdelen behorend tot de Sociale Eenheid.

- Bestuursleden besturen de Stichting op afstand en hebben uitsluitend een bestuurstaak (geen combinatie bestuurslid/eventmanager).

Het bestuur is het ermee eens dat het vertrek van de huidige voorzitter aanleiding is om een situatie te scheppen zoals die eigenlijk gewenst is: een uit 3 leden bestaand bestuur (voorzitter, secretaris, penningmeester) en geen bestuursleden meer met een dubbelfunctie.

Dit kleine bestuur zal op hoofdlijnen moeten sturen en moeten zorgen voor de middelen die de uitvoerende organisatie onder leiding van de directeur nodig heeft. Het bestuur is dus verantwoordelijk voor de continuїteit van de Stichting Railsport Nederland.

Gezien de noodzakelijke contacten (netwerkfunctie) die de toekomstige bestuursleden binnen het NS-bedrijf en eventuele andere doelgroepen dienen te hebben, is het bestuur ook van mening dat een bestuurslid actief werkzaam dient te zijn in een bedrijfsonderdeel behorend tot de Sociale Eenheid.

Deze vaststelling heeft gevolgen voor een aantal zittende bestuursleden. Van de huidige 6 bestuursleden zullen bij de komst van de nieuwe voorzitter nog maar 2 kunnen blijven.

 

Opvolging voorzitter

Het bestuur heeft vastgesteld dat de nieuwe voorzitter moet voortkomen uit een bedrijfsonderdeel behorend tot de Sociale Eenheid en dat er een redelijke zekerheid moet bestaan t.a.v. zijn of haar continuïteit als medewerker van NS.

Tijdens de bestuursretraite  is een aantal namen genoemd. Afgesproken is dat W. Hendriks dit lijstje zal doornemen met directeur SoZa en dat vanuit die hoek het lijstje wellicht nog zal kunnen worden aangevuld.

 

Bedrijfsfitness

Het bestuur heeft een door de directeur van Railsport Nederland opgestelde beleidsnotitie ‘Bedrijfsfitness’ geaccordeerd. Daarin wordt gesteld dat Railsport Nederland een essentiële bijdrage kan en zou moeten leveren aan de ontwikkeling van het product ‘Bedrijfsfitness’ bij NS. Deze bijdrage gaat vooralsnog uit van een samenwerkingsverband met de Vereniging van Exclusieve Sportscholen (VES), waardoor NS-medewerkers, hun partners en kinderen tot 21 jaar gebruik kunnen maken van een kortingsregeling van 10% bij de aangesloten sportscholen. Daarnaast wordt uitgegaan van een financiële bijdrage van NS teneinde tezamen met de inspanning van de Railsportorganisatie te komen tot een succesvol bedrijfsfitnessplan.

Zie ook het ‘Verslag uitvoerende organisatie’.

 

Vierdaagse Nijmegen

Tijdens de behandeling van de begroting voor 2003 heeft het bestuur uitgebreid gediscussieerd over de deelname van Railsport aan de Vierdaagse Nijmegen. Er waren 2 redenen om opnieuw stil te staan bij het bedrag dat hiervoor was begroot en dat niet in verhouding stond tot de bedragen die voor andere evenementen worden uitgetrokken.

  1. de directie van NS heeft aangegeven geen bijzondere waarde meer te hechten aan deelname van NS’ers aan de Vierdaagse en daar ook geen extra geld meer voor beschikbaar te stellen;

  2. de Vierdaagse is geen specifiek Railsport-evenement. Er wordt meegelift met een bestaande organisatie. Dat geldt in feite ook voor de marathon Rotterdam en de Zevenheuvelenloop in Nijmegen, maar aan deze evenementen wordt met Railsport-teams deelgenomen, waardoor het toch een Railsport-karakter heeft.

De algemene mening binnen het bestuur is dat je de Vierdaagse óf optimaal moet organiseren, óf moet schrappen. Optimaal organiseren betekent dat je er een nog hoger bedrag voor moet uittrekken dan is begroot. Maar zelfs het huidige bedrag dat voor de Vierdaagse was begroot, was al te hoog en onverantwoord ten opzichte van andere bestaande en nog te ontwikkelen activiteiten. Omdat het ook onverantwoord is om iets maar half te organiseren, besloot het bestuur om de Vierdaagse Nijmegen van de Railsport-kalender te schrappen.

Dit besluit is de vereniging SSOVN mondeling toegelicht. Met de vereniging is afgesproken dat als SSOVN in staat is de organisatie van de deelname van NS’ers aan de Vierdaagse serieus op te pakken, Railsport Nederland hen daarbij zal ondersteunen met:

  • namen en adressen van de deelnemers van 2002;

  • het ter beschikking stellen van 6 speciaal voor de Vierdaagse aangeschafte tenten;

  • een éénmalige financiële bijdrage van €5000 op basis van ingediende rekeningen.

SSOVN heeft het bestuur gemeld de organisatie van de Vierdaagse te zullen overnemen.

 

Onderscheidingen

Als Stichting BSSO kende de organisatie onderscheidingen als zilveren en gouden speld bij afscheid van functionarissen en voor bijzondere gelegenheden. Het bestuur heeft besloten om na de naamsverandering in Stichting Railsport Nederland hieraan geen gevolg te geven. Er zullen derhalve geen nieuwe spelden meer worden aangeschaft.

 

USIC/FISAIC

Internationaal was de Stichting Railsport Nederland op bestuurlijk gebied actief binnen de overkoepelende organisaties Union Sportive Internationale des Cheminots (USIC) en de Fédération Internationale des Sociétés Artistiques et Intellectuelles de Cheminots (FISAIC).

Voorzitter drs. W.L. Nelissen en secretaris E. Th. Tappen voerden ook in 2002 het USIC-secretariaat. Onder de verantwoordelijkheid van dit secretariaat werden zowel het Congres in Nederland (Oosterbeek) als de Technische Commissievergadering in het Zwitserse Locarno voorbereid. Om persoonlijke redenen heeft secretaris E. Th. Tappen zijn functie binnen het USIC-secretariaat per 1 januari 2003 beschikbaar gesteld. Hij wordt daarin opgevolgd door de heer M. Westerbeek. 

Bij het FISAIC-Congres, dat in september in Obernai (Frankrijk) is gehouden, was de Stichting Railsport Nederland vertegenwoordigd door voorzitter drs. W. Nelissen.

bottom of page